Monday, October 4

Η Γέφυρα των δύο ηπείρων... Όνειρο ή πραγματικότητα ;

Ένωση της Αμερικάνικης ηπείρου με την Ασία με μία γέφυρα; Πριν από κάποιες δεκαετίες ήταν ένα τρελό όνειρο. Σε μερικά χρόνια μπορεί να είναι πραγματικότητα.
Πριν από χιλιάδες χρόνια οι άνθρωποι περνούσαν το στενό του Bering με τα έλκυθρα εξαιτίας του στρώματος πάγου που υπήρχε για εκκατομύρια χρόνια. Όμως το στρωμα πάγου έλιωσε και έτσι ο πολύτιμος για τους ανθρώπους διάδρομος εξαφανίστηκε.

Μετά από παρα πολλά χρόνια ένας άνθρωπος έρχεται να προτείνει αυτό που φαινόταν απίστευτο. Την επανένωση των δύο ηπείρων μέσω μίας γέφυρας που θα περνάει πάνω από τον πορθμό του Bering.

Η γέφυρα θα πρέπει να έχει μήκος 100 χιλιόμετρα μόνο για να καλύψει το θαλάσσιο κενό του πορθμού. Θα πρέπει να κατασκευαστεί έτσι ώστε να αντέχει το πολικό ψύχος. Να αντέχει τις συνεχείς συγκρούσεις των πάγων στους πυλώνες της. Είναι χωρίς σκέψη ένα τρελό εγχείρημα. Που ο διάσημος αρχιτέκτονας Tsau Young Lin έχει βαλθεί να το κάνει πραγματικότητα.

Αρχικά θα πρέπει να αναφέρουμε τα τεράστια οικονομικά ωφέλη που θα προκύψουν αν κατασκευαστεί μια τέτοια γέφυρα. Καταρχήν αυτοκίνητα και φορτηγά θα μπορούν να πηγαίνουν από την Αλάσκα στην Σιβηρία σε μία ωρα. Με την διαφορά της ώρας δε, θα φτάνουν στην άλλη μεριά την ώρα που ξεκίνησαν. Τρένα μεγάλων ταχυτήτων θα μπορούν να μεταφέρουν εκατοντάδες επιβάτες από την μία ήπειρο στην άλλη. Και τέλος το κυριότερο, εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου και φυσικού αερίου θα μπορούν πλέον να μεταφέρονται μέσω αγωγών από την Αμερική στην Ασία και αντίστροφα.

Για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε θα πρέπει να αναφερθούμε σε κάποια τεχνικά στοιχεία της υπό μελέτη γέφυρας.

Μήκος : Μόνο το θαλάσσιο κενό που θα πρέπει να καλυφθεί έχει μήκος 100 χιλιομέτρων, και σε αυτά πρέπει να προστεθούν άλλα 4000 χιλιόμετρα νέων αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρομικών γραμμών που θα ενώνουν την γέφυρα με τις μεγάλες πόλεις των δύο ηπείρων.
Ύψος : Το ύψος από το κατάστρωμα όπου θα κινούνται τα αυτοκίνητα θα φτάνει τα 100 μέτρα κι αυτό για να περνουν από κάτω τα τάνκερ καθώς και μεγάλα κομμάτια πάγου.
Πυλώνες : Θα υπάρχουν συνολικά 220 υποστηρικτικοί πυλώνες βάρους 50,000 τόνων ο καθένας καθώς και τόξα που θα φτάνουν σε μήκος τα 500 μέτρα το καθένα.
Κατάστρωμα : θα υπάρχουν δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση για τα αυτοκίνητα, εσωτερικά θα υπάρχουν υποδομές για την λειτουργία σιδηρόδρομου , και σε ένα άλλο επίπεδο θα περνούν αγωγοί πετρελαίου.
Highlights : Το έργο στο σύνολο του θα συγκρίνεται με το Σινικό τοίχος, θα έιναι ορατό και από το διάστημα, θα είναι η μεγαλύτερη γέφυρα που έχει κατασκευαστεί ποτέ. Ποτε πριν δεν θα έχει κατασκευαστει γέφυρα σε τόσο αφιλόξενο περιβάλλον καθώς το χειμώνα η θερμοκρασία φτάνει τους -50 βαθμούς κελσίου και 8 μήνες το χρόνο η θάλασσα καλύπτεται απο πάγο.
Συνολικό κόστος : Περίπου 105 δισ. δολλάρια.

Οι μηχανικοί που οραματίζονται την κατασκευή της γέφυρας θα έχουν να αντιμετωπίσουν δύο τεράστια προβλήματα. Το πρώτο είναι οι αντίξοες συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή, και το δεύτερο είναι το μέγεθος της γέφυρας που θα πρέπει να φτάνει τα 100 χιλιόμετρα μήκος.

Ο T.Y Lin και η ομάδα μηχανικών που οραματίζονται το έργο υποστηρίζουν ότι έχουν βρεί λυση για όλα τα προβλήματα, ακόμα και για τα πιο ακραία όπως η σύγκρουση με τεράστιο παγόβουνο.

Οι πυλώνες θα έχουν σχήμα κόνου έτσι ώστε ο παγος που κινείται να μην τους επιρεάζει κι αυτό χάρη στην "πατέντα" των παγοθραυστικών πλοίων τα οποία δεν σπάνε τον πάγο αλλά χάρη στο σχήμα τους ανεβαίνουν πάνω σε αυτόν με αποτέλεσμα να ανοίγουν ένα στενό πέρασμα μέσα στον πάγο(Το μοντέλο αυτό πυλώνα χρησιμοποιήθηκε στην κατασκευή της ομοσπονδιακής γέφυρας του Καναδά, μόνο που στη γέφυρα Bering οι πυλώνες και το βάρος τους θα είναι πολλές φορές μεγαλύτερα.).

Ακόμα ένα κατασκευαστικό πρόβλημα είναι ότι οι πυλώνες θα πρέπει να αντέχουν το βάρος μιας τόσο μεγάλης κατασκευής. Η λύση σε αυτό το πρόβλημα δόθηκε από την πασίγνωστη πλέον σε μας γέφυρα Ρίου-Αντιρίου. Στην "γέφυρα μας" για πρώτη φορά φτιάχτηκαν τόσο μεγάλοι σε βάρος πυλώνες, για να λυθεί ένα άλλο πρόβλημα. Αυτό των σεισμών. Στην γέφυρα του Bering θα μπορούσε να λυθεί το πρόβλημα του βάρους που θα σήκωναν οι πυλώνες, αφού το τριπλό κατάσρωμα θα έχει μήκος 100 χιλιόμετρα και εσωτερικά του θα περνούν τρένα και αγωγοί πετρελαίου καθώς και αυτοκίνητα.

Το κόστος ενός τέτοιου έργου είναι τεράστιο, οι δυσκολίες κατασκευής ακόμα μεγαλύτερες και τέλος η χρησιμότητα του βέβαιη.
Από την στιγμή που σύμφωνα με τον T.Y Lin και την ομάδα του μπορούν να κατασκευάσουν ένα τέτοιο έργο δεν αποκλέιεται σε μερικές δεκαετίες να γίνει πραγματικότητα.


Πηγές : Ελευθεροτυπία , Discovery Channel .

1 comment:

Stavros said...

malista..
na to doume kai auto kai as mhn to pistepsoume..
kapou les, eleos..